Motywacja
do działania jest jednym z głównych elementów, na którym koncentrują
się wysiłki menadżerów i praktyków HR. Jednocześnie jest to częsty temat
pracy podczas indywidualnych sesji coachingowych, czy też sesji
szkoleniowych. Innymi słowy, motywacja stanowi istotną część
problematyki poświęconej rozwojowi osobistemu.
W Internecie odnaleźć można ogromną
liczbę publikacji (artykuły, posty, porady) dotyczącą motywacji i
wyznaczania celów. Niemal na każdym szkoleniu poświęconemu tej
problematyce poruszane są takie elementy, jak metoda SMART czy nieco
nowsze jej rozszerzenie (SMARTER).
Dziwi fakt, iż stosunkowo mało miejsca
poświęcono do tej pory koncepcji kontroli działania (inaczej: siły
woli) sformułowanej przez Kuhla (Marszał – Wiśniewska, 1999). Moje
doświadczenia wskazują, iż jest to koncepcja o olbrzymich implikacjach
praktycznych, zarówno w pracy własnej, jak i w zakresie rozwijania
potencjału podległych pracowników.
Według Kuhla jednym z ważniejszych
elementów, który wpływa na utrzymanie zamiaru / zrealizowanie celu, jest
odpowiednie jego określenie (zdefiniowanie)(przyp.1). Dobrze zdefiniowany cel zawiera następujące elementy:
1. Określenie siebie jako sprawcy działania (kto?): czy na pewno ja jestem sprawcą działania, czy cel jest ważny dla mnie, czy może wynika on z oczekiwań innych ludzi?
2. Określenie kontekstu działania (kiedy
i gdzie?) w jakim środowisku (społecznym i fizycznym) będę realizował
cel, kiedy powinienem zacząć, jaki czas przewiduję na realizację celu?
3. Projekt samego działania (jak?): jak wygląda harmonogram działania, jakie są pierwsze kroki, po czym poznam że zbliżam się do osiągnięcia celu?
4. Określenie zaangażowania, wewnętrznego zobowiązania do wykonania zamiaru (czy
na pewno chcę?) w jakim stopniu jestem gotów zaangażować się w
realizację celu? Na ile ten cel jest ważny w kontekście innych aktualnie
realizowanych celów? Czego potrzebuję żeby zaangażować się bardziej?(przyp.2)
Odpowiedź na postawione wyżej pytania
może być niezwykle użyteczna na etapie wyznaczania celów (zarówno
związanych z własnym rozwojem, jak i rozwijaniem innych). Nietrudno
zauważyć, iż nieprecyzyjne określenie któregoś z ww. elementów będzie
rodzić trudności na etapie realizacji celu, co może doprowadzić do
zaprzestania działań. W sytuacjach takich można mówić o tzw. zamiarach /
celach „zdegenerowanych”.
Moje doświadczenia wskazują, iż ludzie
stosunkowo często określają kontekst i projekt działania (punkty 2 i
3), jednocześnie zapominają o określeniu siebie jako sprawcy działania
oraz określeniu swojego zaangażowania (punkty 1 i 2). Podczas sesji
coachingowych wraz z klientami dochodzimy często do refleksji, iż cele,
które aktualnie realizują, nie stanowią de facto ich celów, są raczej
wytworem ich bliskich lub innych osób z otoczenia społecznego. W takiej
sytuacji trudno w pełni zaangażować się w realizację celu, co znajduje
odzwierciedlenie w efektach działań.
Przyp.1. W swojej koncepcji Kuhl
koncentrował się na tzw. „zamiarze”, analizując typy kontroli
ułatwiające lub utrudniające realizacje owego zamiaru. Na potrzeby
niniejszego artykułu będę zamiennie używał pojęcia zamiar oraz cel.
Przyp.2. Źródło: Marszał – Wiśniewska, M. (1999). Siła woli a temperament. Warszawa. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.